torsdag 21. april 2016

Dyviksåta

Dyviksåta er en relativt kort og lett tur.
Med unger tar det under en time fra en har parkert bilen til en er på toppen.
Kun ett bratt parti, som igjen ikke er så langt.
Sjøl om turen ikkje er så lang, er det veldig tilfredstillende å sitte på toppen, med ustikt mot Bømlo og Siggjo og flystripa til Sørstokken.

Vi hadde en kjempe flott tur, nydelig vær, nesten sommerfølelse på toppen mens vi spiste lunsj.
Ungene var kjempe fornøyde med turen og løp hele veien ned.

Kan virkelig anbefale denne turen for alle, ikke for tungt og ikke for bratt.
Men det kan være lurt å bruke fjellstøvler, siden det er ett par våte partier der.
Ett lite tips, det ligger en geocache der oppe .

tirsdag 19. april 2016

Telltur

I fjor sommer begynte vi med Telltur, og det har tatt oss med på turer vi aldri hadde trodd vi kom til å ta, eller turer vi ikke viste fantes.
Telltur er friluftsrådets så kallet "postkassetrim", et elektronisk system for turregistrering . På utvalgte plasser finn en som oftest en postkasse med en kode i, men det kan også være skilt/plakater. Koden registrerer du ved bruk av mobil eller på internett når du kommer hjem. Du får alt fra lette rusleturer til harde fjellturer.

Prestavarden
Du finn tellturer i mange kommuner, og klarer du alle i en kommune er en ofte med i trekningen av premier.

Det er så utrulig kjekt å komme seg ut i frisk luft, få opp pulsen og virkelig kjenne at en lever.
Kommer til å legge ut en del av turene vi tar og håper å kunne inspirerer andre til å ta turen ut i skog og mark.

Stovegolvet ein lørdagskveld, vel verdt en flex.

mandag 11. april 2016

Geocaching

Noen av dere som har prøvd geocaching?
For to år siden begynte vi å høre prat om denne aktiviteten, folk rundt oss begynte å gå på rare turer på jakt etter boksen.
En liten skatt med en loggbok, funnet ved hjelp av gps eller en app på telefonen.
Størrelsene varierer fra store tønner til små magnetiske skruer.
Etter første funnet var vi hekta.
Nå går vi land og strand for å finne disse boksene, vi vasser i søle, klatrer i trær, sniker i mørket og blir stoppet av politet.
Gjemmer oss for mugglere og prøver å holde gjemmestedet til skatten hemmelig.

Ungene liker det kjempe godt, og det er stor stas å være den som finner skatten.

Kanskje det er noe for deg og din familie?
Les mer på geocaching.com

lørdag 9. april 2016

Mål og meining

Alle sier det er viktig å sette seg mål , og når du når målet, må du sette deg nye.
Jeg er dessverre en person som sjelden når målene jeg setter meg, enten setter jeg meg for ambisiøse mål, eller så gir jeg opp for det.
Jeg er en quiter.

Men med styrketrening er det annerledes, der klarer jeg å komme meg opp igjen på hesten etter å ha falt av lasset.
Jeg satte meg som mål å klare 100 kg i markløft innen 2014 var over, på 90 kg løftet (i oktober omtrent) fikke jeg en kink i ryggen som satte meg helt ute av spill i en uke, der jeg nesten ikke kunne bevege meg og det gikk nesten seks måneder før jeg våget meg på markløft igjen.
Ikke å komme i fra, jeg nådde ikke målet mitt.
Store deler av 2015 har jeg brukt til å komme meg på beina igjen å våge å løfte tungt.
Jeg byttet ut tradisjonell markløft meg sumomarkløft, ting begynte å skje.
I midten av august, 100 kg i markløft.

Etter dette satte jeg meg ikke noen spesielle mål, kanskje det var frykt for å ikke klare det, eller frykten for nye skader som stoppet meg, det er jeg ikke helt sikker på.
I år var mitt eneste nyttårsforsett at jeg skulle øke vekter i de fleste av øvelsene mine.
I gårkveld tok jeg 120 kg i hiptrust, 3 sett a 5, 6 og 8 rep.
Romansk markløft 1 rep 110 kg.
Dette ga meg blod på tann, og jeg har satt meg ett nytt mål, innen sommerferien starter skal jeg ha løftet 150 kg i hiptrust og 120 kg i en eller annen form for markløft.
Ønsk meg lykke til !

torsdag 7. april 2016

Begynne å blogge igjen.

Etter litt grubling har jeg bestemt meg for å begynne å blogge igjen 2.5 år siden siste innlegg.
Hvorfor oppholdet har blitt så langt kan jeg ikke helt si med sikkerhet, men det er nok en blanding mellom tidsklemmen og rett og slett hukommelsen min.
Jeg har glemt at jeg hadde en blogg.

Jeg kommer til å gjøre litt forandringer på bloggen etterhvert. Det kommer ny layout og kommer til å handle mest om trening og Telltur.