torsdag 23. februar 2012

Mandelkaker med appelsin og sjokolade

Denne oppskrifta fant jeg inne på LCHF-bloggen, jeg fikk de ikke til like bra som henne, for min foodprosessor er rett og slett for dårlig til å bruke til å hakke mandler fint nok. Men gode ble de ;)


3 eggehviter
3 ss sukrinmelis
200 g skåldede malte mandler
1 ts bakepulver
skallet av en appelsin
40 g hakket mørk sjokolade (minst 70 %)



Sett ovnen på 200 grader.

Visp eggehviter og sukrinmelis (eller annen søtning) til hvitt skum. Eggehvitene trenger ikke bli stive.

Bland malte mandler, bakepulver og appelsinskall i eggehvitene. Bland godt. Om du ikke er redd for de ekstra karbohydratene det gir, kan du godt presse litt appelsinsaft ned i røra.

Bland inn den hakkede sjokoladen.

Sett deigen i små topper på en bakepapirkledd stekeplate. På bildene ser du at jeg har brukt en kakesprøyte med stor åpning til å lage kakene med. Men det går like greit uten, om du ikke har en kakesprøyte.

 Stek kakene i 10 - 12 minutter. Jeg synes de er best om de fortsatt er myke inni når de er ferdige. Oppbevar i en lufttett boks, eller i fryseren. Disse smaker forresten best dagen etter at de er bakt.

1 kommentar:

  1. MMMm, dette høyrtes godt ut!! :)

    Ha ei super helg!
    Klem Helene

    SvarSlett