lørdag 8. september 2012

Høst, bolle baketid

Høsten for meg er baking, varme supper og syrlig sylting. Det finnes ingen tid på året der jeg baker så mye som jeg gjør på høsten. Hadde jeg bakt like ofte hele året hadde kanskje den gamle Kenwooden tatt kvelden og jeg fått meg en Kitchen Aid ;)

Denne lørdagen er ingen unntak, etter å ha funnet denne deilige oppskriften inne hos gry`s kjøkkenskriverier. Storebror hjalp meg å sette deigen, den hevet utrolig flott og maken til boller skal du lete lenge etter!

Kanelsnurr med gulrot:
ca 40 stk
50 g gjær
1 dl lunken vann
2 ss sukker
*
100 smør
8 dl melk
1 dl sukker
1 ts salt
2 ts kanel
ca 2 liter mel
4 dl raspet gulrot (2 store)
*
50 g mykt smør
sukker/kanel

Bland gjær, vann og sukker i en liten bolle.
Smelt smøret og ha i melk, varm til det er fingervarmt.
Riv gulerot.
Ha sukker, mel, salt, kanel, gulerot, melkeblandingen og gjæren i en bakebolle og elt i minst 5 min.
Del deigen i to og kjevle ut til en rektangel, smør på smør, dryss over sukker og kanel. Rull til ei pølse og skjer opp i skiver, ca18-20 stk.
Sett på eit bakebrett med bakepapir på og etterhev i 30 min. 
Stekes på 200 grader og i 15 min.
Avkjøl på en rist og nyyyyt!



Ferdig hevet deig

Klar til 30 min heving

 Ferdig hevet

Nystekte boller, ikke så vakre, men knall gode!

Nam!


2 kommentarer:

  1. Takk for hyggelige kommentarer på bloggen min! Flotte og inspirerende ting å finne her også :-) Skal følge med fremover!

    SvarSlett
  2. Nam nam! Kan du sende noen med Gudmund? :)

    SvarSlett