lørdag 29. september 2012

Horn med ost og skinke



Jeg og storebror tok på oss forkle og brettet opp ermene og bakte fylte horn i dag. Knall godt og mye bedre enn jeg kunne huske fra min barndom. 
Store bror som blir 3 i november rullet horn som om han aldri hadde gjort annet og var skikkelig flink! Dette kommer vi til å gjøre flere ganger, en perfekt aktivitet på slike regnfulle tunge dager.

Horn.
500 g hvetemel
100 g sammalt hvetemel
1 ss smør
3,5 dl melk
25 g fersk gjær (evt. 1/2 pose tørr)
1/2 ts salt
1 egg
valmuefrø til topping (kan sløyfes)

Fyll.
ca 100 g skinke
raspet ost av ønsket mengde
ketchup 
timian 
origano

Smelt smør og ha i melka, varmes til 37 grader, bland inn gjæren, ha resten av ingrediensene, untatt valmuefrø i en bolle (jeg brukte maskin) . Ha i det våte litt og litt, elt til deigen er smidig og glatt og la den stå å heve en times tid.
Del deigen i to, og kjevle ut hvert emne til en stor sirkel du deler i 6  "kakestykker".
Ha fyll i den brede dele og rull til horn.
Etterhev minst 30 min

Stekes i ovnen på 200 grader, først 5 min, så tar du de ut og pensler med egg eller melk og drysser valmuefrø over, deretter stekes de videre i 5 min.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar