fredag 5. oktober 2012

Kanelsnurrer


Denne oppskriften har jeg funnet i favoritt kokeboken min om bakst "Om boller, brød og tilfeldigheter fra bakeriet i Lom" av Morten Schakenda. 
Den er ett must om du er glad i å bake og har virkelig åpnet dørene for bakeglede hos meg. 
En virkelig vinner hos oss er Kanelsnurrer. De er søte, saftige og mektige, og en vil virkelig ikke begynne å telle kalorier når en spiser disse!

1 kg hvetemel
1/2 l h-melk
150 g sukker
15 g salt
15 g kardemomme
1 stort egg
50 g fersk gjær
150g smør i terninger

125 g mykt smør
125 g sukker
2 ss malt kanel

Ha alle ingrediensene unntatt smør i en eltebolle og elt i ca 15 min på sakte fart til deigen er smidig og slipper kantene.
Tilsett smøret i små terninger og elt i nye 15 min. Pass på att smøret er eltet godt inn i deigen.
Legg deigen i en egnet bolle til heving. Dekk med plastfolie og le den heve i 1 1/2 time.

Strø mel på bakebordet. kjevle ut deigen til et rektangel på ca 40 cm x 50 cm.
Smør smørret på eigen og strø sukker og kanel jevnt utover. Gni med hånden slik at sukker, smør og kanel er godt blandet.
Brett 1/3 av deigen inn mot midten på langsiden, og brett den siste delen over den delen som er dobbel- Nå har du 3 lag. Kjevle ut dette slik at du får en leiv på ca 30 cm x 50-60 cm. Del leiven i 16 strimler på tvers.
Hver strimmel snurres og knyttes sammen til en knute.
Sett kanelsnurrene på ett stekebrett med bakepapir, dekk med plastfolie og la dem heve i ca 1 time. Pensle med sammenvispet egg , og strø med sukker. Stek på 175 grader i ca 20 min.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar