tirsdag 9. oktober 2012

Syrisk Hummus

Jeg jobber med ei fantastisk syrisk dame, en av tingene vi har til felles er mat, og hun elsker å lage mat og å fortelle meg om mat i fra Syria.
En av tingene hun har lært meg å lage er syrisk hummus, dette er ikke vanlig hummus slik vi er vant med den, der alt er most sammen til en pure, dette er mer salatlignende og veldig frisk.
Jeg brukte kikkerter fra boks, siden jeg fikk akutt lyst på det en kveld, men tradisjonelt skal den lages med tørre kikkerter som blir lagt i vann natten over.

Ingredienser:

 1 boks kikkerter
Tomat (jeg brukte to vanlige og en 8-10 cherrytomater)
Persille
saften av 1 sitron
Olje 
Hvitløk
salt og pepper

Skyll og renn av kikkertene,del opp tomatene og ha de og ertene i en skål eller et dypt fat.
hakk persillen og dryss over.
Ha hvitløken i en morter, ha i olje og mos til en pure, ha i litt mer olje slik at det blir en tykk saus, ha i litt salt og pepper, ha over ertene og tomat.
Ha over sitron og bland sammen.


1 kommentar:

  1. åååh kor lenge sio da e sio eg har vore innpå her å kikka! SÅ masse kjekt som va komt sio sist! :D

    Ha ein fin dag Ingvild!
    Klem Helene

    SvarSlett