søndag 3. februar 2013

Polarbrød

Polarbrød er jo veldig godt, og når jeg fant en oppskrift på hjemmelagde måtte jeg bare prøve.
Mannens reaksjon når han smakte de var "Å herregud, hva har du i de?? De er jo bedre enn de du får i butikken". Det må jeg si meg helt enig i, dette var utrolig godt.


Til 10 stk trenger du:

5 dl sammalt hvete
5 dl hvetemel
2 dl melk
1,5 dl vann
2 ts tørrgjær 
50 gram sukker
2 ss olje

Bland alt i en kjøkkenmaskin og elt i ca 10 min.
La deigen heve minst 1 time, gjerne lenger.
Sett stekeovnen på 200 grader.
Ha deigen på en mel strødd overflate og del den i 10 emner. 
Rull til boller som kjevles ut til ca 1 cm tykke leiver.
Prikk med en kakenål og dekk til med plast og etter hev i ca 15 min.

Stek i 11-15 min på 200 grader.
Avkjøl under ett håndkle og legg i boks eller pose når de er avkjølt.
Kjempe gode til grønnsaksuppe 

1 kommentar: